Történeti áttekintés
A mahjong anyaországa Kína, ezért nem meglepő, hogy kínai dominóként is emlegetik ezt a négyszemélyes kombinációs játékot. Kínában nem csak egyszerű játékként tekintenek rá, kiemelkedő kulturális jelentőséggel bír: mivel betekintést nyújt a játékosok képességeibe, ügyességébe, előszeretettel invitálják egy-egy mahjong partira az új munkatársakat, üzleti partnereket, vagy a jövendőbeli vőlegényt a könnyebb megismerés érdekében.
A römi rokonának tekinthető klasszikus mahjongot egészen 1912-ig (a császári ház bukása) kizárólag az uralkodó udvarában lehetett játszani, nem sokkal ezután elterjedt egész Kínában, majd Európában és az Egyesült Államokban is népszerű lett.
A játék számunkra érdekesebb, pasziánsz alapú verziója a 20. század második felében terjedt el. Ez nem négy-, hanem egyszemélyes szellemi játék és a szabályai is jelentősen eltérnek a klasszikus mahjong szabályaitól, viszont a fogalmak és a kövek változatlanok maradtak.
A pasziánsz alapú mahjongot főként számítógépes programokkal játsszák (ennek okára kitérünk a szabályleírásnál). Az első számítógépes mahjong játékot Brodie Lockard készítette el 1981-ben, de Magyarországon csak 1985-ben bukkant fel hasonló játék, a Commodore 64-re írt Mah-Jongg. Az elmúlt 30 év során rengeteg számítógépes mahjong variáció született különféle, a hagyományostól eltérő kőkészletekkel és kezdőhelyzetekkel a sokszínűség jegyében.
Ha kíváncsi vagy a mahjong változatok soszínűnű világára, akkor tekintsd meg mahjong játék gyűjteményünket, biztosan találsz ínyedre való játékot! Ne aggódj, hagyományos kövekkel és szabályokkal működő példányok is vannak a tarsolyunkban, ilyen például a Dragon Mahjong, amit közvetlenül elérhetsz innen.
A pasziánsz alapú mahjong lényege, szabályok
Előkészületként a köveket meg kell keverni és öt szintes torony alakban el kell őket helyezni, méghozzá úgy, hogy a takarásba kerülő köveket nem ismerjük. Ezt elég nehéz kivitelezni a gyakorlatban, ezért is orientálódott inkább a számítógépes programok irányába a játék.
A mahjong lényege, hogy valamennyi követ felszedjük a játéktérről, úgy, hogy párokat alkotunk belőlük. A kövek száma és mintája is meg kell, hogy egyezzen ahhoz, hogy pároknak számítsanak. Például két négyes számú bambusz kő párnak számít, míg egy négyes számú bambusz kő egy négyes számú karakter kővel már nem. Ami az évszak és virág köveket illeti, a nyár csak a nyárral alkot párt, a krizantém csak a krizantémmal és így tovább. Minden pár tíz pontot ér, és a kör végén megmaradt idő után is kapunk jutalompontokat.
A levétel szabályai:
- Azokat a köveket nem vehetjük le, amelyeket minden oldalról körülvesznek kövek. Kivételt jelent, ha két szomszédos kő azonos.
- A négyzet peremén lévő köveket párosíthatjuk az azonos sorban, vagy oszlopban lévő párjukkal
- Olyan párokat is képezhetünk, amelyek megfelelnek az első szabálynak, és három lépésből elérhetőek.
Amikor leveszünk egy kőpárt, a táblán maradt kövek eltolódnak valamilyen irányba a nehézségi szintnek megfelelően.
Akkor nyerünk, ha a megadott időkereten belül leszedjük az összes követ. Ha időnk még van, de nincs már több lépésünk, akkor a kövek automatikusan újrarendeződnek, így új lépésekre lesz lehetőségünk. A játékot hat segítséggel (súgás a párok megtalálásához) kezdjük, és a nehézségi szint növekedésével további segítségeket kapunk.
További információ a kövekről:
A játékkészlet 144 kőnek vagy cserépnek nevezett elemből áll, melyeket az alábbiak szerint oszthatunk fel:
- Közönséges kövek – 4-4 sorozat bambusz, karakter (írás) és kör rajzolatú kövek (1-9-ig).
- Egyszerű honőrök – 4 keleti-, déli-, nyugati-, és északi szél
- Felső honőrök – 4 vörös-, zöld-, és fehér sárkány
- Legfőbb honőrök – 4 virág és 4 évszak
Nézd meg, hogyan készülnek a kövek a valóságban!